Ментальні карти
Карти пам’яті (англ. Mind map) — спосіб зображення мислення за допомогою схем.
- 10 правил створення ментальної карти
У своєму повсякденному житті сучасна людина змушена сприймати, обробляти, засвоювати великі потоки інформації. Не є виключенням у цьому плані й діти різних вікових категорій, яким необхідно утримувати в пам‘яті великі обсяги інформації на уроках та в позаурочний час. Тому саме ментальні карти, про які мова йшла вище, стають тією підмогою, яка може допомогти учням у їх непростій діяльності.Розглянемо, яким чином можна використовувати ментальні карти на уроках української літератури під час вивчення прозових та ліричних творів, матеріалів з теорії літератури. Однак оскільки ментальні карти вимагають паперу формату А3 і більше, то в даній роботі можливим є надання як прикладу лише міні-карт пам‘яті. Програма з української літератури для загальноосвітніх навчальних закладів пропонує учням вивчення ряду прозових творів, зокрема історичної повісті Івана Франка «Захар Беркут». Від школярів вимагається знати зміст та історичну основу повісті, переказувати та коментувати зміст, вміти визначити тему повісті та її провідні мотиви, володіти навичками аналізу епічного твору, характеризувати образи Захара Беркута, Максима, Мирослави, Тугара Вовка, підтверджувати власну думку текстовими цитатами, визначати улюбленого героя, аналізувати роль художніх засобів, особливості мови, пояснювати роль діалектизмів, обговорювати проблему вибору людини у вирішальній ситуації. У ході цієї роботи учитель має виховувати в учнів патріотичне почуття, повагу до батьків, вірність у дружбі й коханні.
Ментальні карти під час вивчення цієї повісті учитель може використовувати на різних етапах роботи: для кращого засвоєння учнями окремих розділів і повісті в цілому, бути основою для складання характеристики персонажа чи підготовкою для написання твору за історичною повістю.У своїй діяльності я пропоную учням починати роботу зі складання індивідуальних міні-карт пам‘яті. Наприклад, розділ VI повісті починається розповіддю про дивний сон Захара Беркута, потім ми дізнаємося про появу монголів у селищі, ймовірну загибель Максима Беркута, приїзд дочки боярина Тугара Вовка Мирослави, повідомлення, що Максим перебуває в монгольській неволі й просить односельців заманити ворога до кітловини, щоби мати шанс його винищити, сутичка тухольців з монголами, розмова Тугара Вовка з Максимом.Подивимося, як виглядатиме міні-карта пам‘яті, складена до цього розділу.
Робота вчителя на уроках української літератури при вивченні поетичних творів ускладнюється тим, що лірика сприймається учнями складніше, аніж прозові твори, що дають можливість дітям стежити за певним розвитком подій у житті персонажів оповідань чи повістей. Свідченням цього можуть бути підсумкові уроки наприкінці року, коли учні пригадують все, що було вивчено за рік. Більшість із школярів з великими труднощами пригадують тематику й авторів вивчених поетичних творів. Тому складання ментальної карти, що викликає в уяві дитини певні асоціації і розвиває фантазію, є дуже корисною на подібних уроках.
Розглянемо процес складання міні-карти пам‘яті під час вивчення поезії Ліни Костенко «Крила».
Модернізм
Михайло Коцюбинський "Тіні забутих предків"
Немає коментарів:
Дописати коментар