Уроки української мови

Дистанційне заняття  29.05.2020 року

Тема:РЗМ № 46. Ділові папери. Автобіографія. Резюме.
https://naurok.com.ua/prezentaciya-dilovi-paperi-22012.html
Тема: Підсумковий урок- мовна гра.

Дистанційне заняття  28.05.2020 року

Диктант "Реформатор живопису" слухай ТУТ.

  Дистанційне заняття  22.05.2020 року

Контрольна робота за темою "Найважливіші відомості з орфографії та правопису" https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4063823


 Дистанційне заняття  21.05.2020 року

Тема:Не з різними частинами мови.
Тема: Найуживаніші відомості з орфографії та правопису . 

Вправа 1. Перепишіть речення. Напишіть НЕ зі словами разом чи окремо й поясніть правопис.

1. Тільки мав талант до віршів (не) позичений, а власний (Леся Українка). 2. Видатний учений довго й наполегливо йде до свого відкриття, йде (не) повторними шляхами (З газ.). 3. (Не) щасна, (не) правдива людина, що добровільно й легко зрікається рідної мови; щаслива, праведна людина, що в радості й горі будує слово своєї землі (Б. Харчук). 4. (Не) дивні шовки, (не) коштовний сервіз, (не) чашу мережано-срібну - мій дядько із фронту додому привіз на згадку баклажку похідну (Д. Луценко). 5. То (не) щастя, як дощ у жнива вдасться (Нар. тв.). 6. (Не) далеко вже нам до Європи, це Європі далеко до нас (В. Мордань). 7. Я світ обійшов, я своїми руками (не) правду боров, на двобої йдучи (Я. Славутич). 8. Як (не) розумно випрошувати те, чого можеш сам досягти! (Г. Сковорода).

Вправа 2. Перепишіть, вставляючи пропущені літери та знімаючи риски. Поясніть написання НІ.

1. (Ні) що (ні) коли (не) м..нає марно (Б. Олійник). 2. Отам лиш, де Господь тебе посіяв, ро..квітнуть мус..ш, більше (ані) де (Л. Степовичка). 3. (Не) зможу (ані) кроку я по чужій землі - (не) виж..ве душа (Ю. Каплан). 4. (Не) хочу я (ні) вічності, (ні) слави (Л. Костенко). 5. Величі справжній не треба сп..ратись на плечі (ні) кчем (В. Симоненко). 6. (Ні) де не видно було (ні) ж..вої душі (І. Нечуй-Левицький). 7. Хто хоче жить, (ні) коли (не) помре (В. Симоненко).

Вправа 3*. Перепишіть, розкриваючи дужки.

1. Хай розквітне веселково у (не) виданій красі наша мова калинова, наче сонце у росі (П. Тичина). 2. То (не) просто мова, звуки, (не) словникові холодини - в них чути труд, і піт, і муки, чуття єдиної родини (П. Тичина). 3. Так, армія тоді (не) переможна, коли любов зове її на бій! (Б. Олійник). 4. Я винний в тім, що світ (не) ліпший, (не) розумніший, ніж він є, хоч віддаю йому найглибше, найкраще почуття своє (Л. Первомайський). 5. Без мистецтва життя було б холодним, (не) затишним, (не) привітним (Л. Дмитерко). 6. Душа народу (не) сліпа, вона стоока (М.Рильський). 7. Краса - лиш відображення земного у (не) земному дзеркалі душі! (І. Жиленко) 8. В дружній сім’ї (не) порозуміння тривають (не) довго (О. Копиленко).

Вправа 4. Розкрийте дужки, поясніть правопис часток НЕ, НІ з різними частинами мови.

1. Рідна мова - (не) зборна таїна, яка робить народ народом і увічнює найтонші порухи його душі (І. Вихованець). 2. Чи на майдані коло церкви, чи на засніжених полях, бували жертви, жертви, жертви... (не) легкий був до волі шлях (П. Тичина). 3. В майстерні вже (не) перший рік працює він зразково (Д. Білоус). 4. Чи (не) від того, що ми свого часу призабули мамину пісню над колискою, наші діти так легко, з такою байдужістю одцуралися од народного мелосу і стали епігонами, гірше того, популяризаторами чужого, (не) рідко майже (не) зрозумілого, а то й шкідливого музикування (В. Скуратівський). 5. Вересневе сонце (не) помітно зайшло за потріскані (не) густі хмари і зразу ж розіслало аж за ліс (не) добілені полотна (М.Стельмах). 6. Пробачте поетам дивацтва (не) злі: (не) багато поетів живе на землі (Олександр Олесь).

Вправа 5. Перепишіть, знімаючи риски. Позначте в словах орфограму «не з іменниками, прикметниками, прислівниками».

1. Художник має бути (не) вмирущим (В. Сторожук). 2. Мене, як (не) мовлятко, сповиває і тісно в’яже музика сумна (Д. Павличко). 3. Я до (не) стями люблю Україну, вишивку гарну, червону калину (Я. Ковальова). 4. Нам був (не)нависний злодійський лад (М. Тарновський). 5. (Не) квапом плуганиться вечір (Є. Гуцало). 6. (Не) годи мені, погодо, я з (не) годами дружу (П. Усенко). 7. Яку біду, яке (не) щастя ти бачиш поглядом заснулим? (Д. Павличко). 8. В (не) волі за колючим дротом лежав поранений солдат (І. Муратов). 9. То (не) птиця, то (не) горлиця понад садом перелітує (А. Малишко). 10. Молода господиня, сповивши (не) мовля, уклала його в колисочку і почала колихати (В. Скуратівський). 11. Бо ж людина - це (не) крапка всесвіту, а цілий світ (Б. Олійник).

Вправа 6. Прочитайте прислів’я. Поясніть написання частки НІ зі словами.

1. Ледареві й (ні) кчемі завжди свято. 2. Ледачому й лінуватися (ні)коли. 3. (Ні) хто майстром враз (не) став. 4. З пустого в порожнє переливати (ні) чого. 5. Красно говорить, та слухати (ні) чого. 6. Живий ведмідь шкури ні (за) які гроші не продасть. 7. Дотримуй у всьому міри, то не матимеш ні (в) чому потреби. 8. Де (не) згода, там часто шкода. 9. (Не) велика біда, що минула середа. 10. (Не) рідко смішний початок завершується слізьми. 11. Вмить (ні) чого (не) буває, все (не) легкої праці чекає (Нар. тв.).

Вправа 7. Запишіть текст під диктовку, звірте написане з надрукованим, виправте помилки. Поясніть написання НЕ з різними частинами мови.

Українська мова не бідна, не вульгарна, не кривоуста. Вона має свою особливу музикальність. Ця незбагненна душа нашої мови, як золотоносна ріка, виблискує на хвилях народної пісні, переливається в душу нації, творить чуттєву нерозривність українського серця й української землі. Геніальні композитори Моцарт і Бетховен, Глинка й Чайковський, Барток і Стравінський скористалися українськими мелодіями у своїй творчості; а це значить, що вони чули вібрацію найвищих небес нашої мови. Українська мова не вчора придумана. Вона - не сирота, вона має слов’янську родину і світову славу. Вона має все.

Перебудова нашого суспільного життя, нашої політичної системи й економіки - це так само перебудова національних взаємин між народами. Ми наче прокинулись із Шевченковим окликом: «Ох, не однаково мені!» ... Ми повторимо ще й ще раз: нам не однаково, чи буде маша земля вкрита золотом пшениці й мови, чи буде вона лежати під снігами байдужості, національного нігілізму.

Життя літака обчислюється кількістю годин, коли він знаходиться в небі, а не в темних ангарах чи на бетоні аеродромів. Життя людини так само обчислюється й вимірюється тим, скільки перебуває вона в небесах любові, в небесах творчого діяння, а не тим, скільки хліба й солі споживатиме і скільки зносить одежі. І народ, хоч би який багатий він був матеріально, втрачаючи мову й пісню свою, стає подібним до домашньої птиці, що має крила тільки для того, аби накривати ними і тлущ і давати з них пір’я для подушок та перин (За Д. Павличком).

Вправа 8. Випишіть слова, що не вживаються без НЕ. Розберіть ці слова за будовою. Якими частинами мови вони є?

Небилиця, невміння, недобиток, неспокій, нероба, неуцтво, необхідність, неуважний, нещодавно, ненадовго, неписьменний, ненапад, нетерплячка, незлостивий, нелад, невід, немовля, немічний, незмірний, неповноцінний, невід, невтомно, несмачний, непоборний, непрацездатний, незабаром, нестача, неприязнь, незабудка, неук, небуття, несподіванка, негода, небезпека, невагомість, небажання.

Вправа 9. Перепишіть, розкриваючи дужки.

1. Життя карає (не) одмінно за кожен гріх, за хибний крок, поки збагнеш, що (не) година, а все життя - один урок (В. Черепков). 2. Якого б хліба у житті (не) їв, смачніша дома спечена хлібина (К. Лесьєв-Лесь). 3. На світі більше, ніж зірок у неба, (не) кволих душ, а пристрасних, хоробрих (П. Воронько). 4. Моя правда завжди насторожі, (не) впускає брехню у мій дім (В. Білас). 5. Один згоряє у труді, (не) знаючи спочину, а другий сили молоді марнує без упину (М. Луків). 6. Запорожжя споконвіку було серцем українським, а воля на Запорожжі ніколи (не) вмирала, та й давні звичаї ніколи (не) забувались, і козацькі предковічні пісні (не) замовкали (Я.Куліш).

Вправа 10. Прочитайте. Поясніть написання НЕ з дієсловами.

1. Висока думка в’юниться не вміє (Л. Костенко). 2. Хай крутиться собі часу машина, не вивітрить із нас добра й тепла (Д. Білоус). 3. Як тебе немає поруч, веселіш тоді мені (В. Симоненко). 4. Я не люблю, коли кричать, ненавиджу, коли лякають (В.Коротич). 5. Незчулися, як і зима минула (Панас Мирний).

Вправа 11. Поясніть значення фразеологізмів. Обґрунтуйте написання НЕ з дієприслівниками, що входять до їхнього складу. З трьома фразеологізмами складіть речення, запишіть їх.

1. Не моргнувши оком. 2. Не минаючи нагоди. 3. Не роблячи розголосу. 4. Не розгинаючи спини. 5. Не тямлячи себе. 6. Не згортаючи рук. 7. Не дивлячись ні на що.

Вправа 12*. Перепишіть, розкриваючи дужки.

1. Те, що ви (не) докували, я з синами докую (Б. Олійник). 2. Ми ніколи (не) скаржилися, доля наша завжди була нелегка, але наша, наша, ні в кого (не) позичена, (не) дарована ніким, ні в кого (не) просили, самі виривали власними руками і (не) хочемо іншої, (не) зміняємо на іншу (П. Загребельний). 3. Глухо зітхали хвилі, білі чайки (не) покоїлись над озером (О. Гончар). 4. Життя (не) має ціни, а воля дорожча за життя (Нар. тв.). 5. Хто моря переплив і спалив кораблі за собою, той (не) вмре, (не) здобувши нового добра (Леся Українка). 6. Де творчості (не) має, там і життя нема (В. Сосюра). 7. Як (не) любити роботи розумної, праці, що дух веселить? (М.Рильський).


15.05.2020


Шановні дев"ятикласники! Сьогодні пригадаємо деякі орфограми, а у цьому допоможуть наступні завдання.
            1.Утворити від поданих іменників прикметники.
Дерево, солома, риба, жаба, камінь, олово, хлопець, жирафа, мавпа, морква, трава, торф.
   2. Виконайте тест 

1.    Вкажіть, у якому рядку допущено орфографічну помилку.
1.    Мар'яна, дев'ять, з'явитися, Стеф'юк, Лук'янівка.
2.    З'єднаний, рум'яний, дзвякнути, свято, цвях.
3.    Без'ядерний, надвечір'я, п'явка, міжбрів'я, кров'ю.
4.    Зоряний, солов'їний, буря, бур'ян, буряк.
5.    Вітряк, духмяний, різдв'яний, торф'яний, морквяний.

2.    У якому рядку всі слова пишуться з ь?
1.    Поділ...ський, домен...щик, черешен...ці, кул...ці, гіл...ці.
2.    Парас.ці, Гал...ці, Натал...ці, т...мяний, веселит...ся.
3.    Приятел...ці, нен...ці, дон...ці, різ...бяр, добровол...ці.
4.    Вел...можа, брех...ня, брен...кати, камін...чик, батьківський.
5.    Батьківщина, бан...ці, склян...ці, бал...зам, баб...ці.

3.    У якому рядку в слові допущено орфографічну помилку?
1.    Свято, буряк, міжгір'я, бур'ян, кур'єр.
2.    З'єднаний, з'їхати, з'явитися, об'єм, під'їхати.
3.    Роз'яснити, дит'ясла, пів'яблука, підв'язати, розм'якшити.
4.    Рум'яний, дзвякнути, цвях, дев'ятнадцять, торф'яний.
5.    М'ясо, м'язи, з'їзд, буря, моркв'яний.

4.    Вкажіть, у якому рядку всі слова пишуться з ь.
1.    Донецький, чернівецький, Гриц...ко, різ...ко, сон...ця.
2.    Багатьма, кін...чик, міл...йон, ремін..., літ...ні.
3.    Кіл...це, їдал...ня, учител...ство, німецький, доч...ці.
4.    Ручен...ка, джерел...це, Ковал...чук, вуз...ко, лял...ці.
5.    Т...мяний, радіст..., корис.тю, брен...кати, сім...десят.

5. Визначте, у якому рядку допущено орфографічну помилку.
1. Мар'яна, Лук'ян, Заполяр'я, жираф'ячий, В'ячеслав.
2.    Дев'ять, возз'єднати, надвечір'я, полум'я, ім'я.
3.    Кров'ю, солов'ї, кам'яний, пам'ять, об'їзд.
4.    Дзв'якнути, п'явка, м'ясо, рум'яний, здоров'я.
5.    П'ють, в'язи, торф'яний, черв'як, краков'як.

6.    Вкажіть, у якому рядку всі слова пишуться з ь.
1.    Брен...кіт, дон...ка, нян...ка, кобзар..., с.огодні.
2.    Т...мяний, різ...бяр, радіст..., с.міх, корис.тю.
3.    Снит...ся, косит...ся, лял...ці, виховател...ці, дівчинон...ці.
4.    Київс.кий, с.вято, тіл...ки, здаєт...ся, Натал...чин.
5.    Ган...ба, пісен..., кін..., близ...ко, лікар...

7.    Виберіть рядок, у якому всі слова слід писати з апострофом.
1.    3...юрмитися, миш...як, верхів...я, п...єдестал, п...юре.
2.    Б...єлгород, Захар...їн, Монтеск...є, Руж...є, В...язьма.
3.    Мавп...ячий, тьм...яний, з...ясувати, роз...яснити, пів...яблука.
4.    Голуб...я, подвір...я, бур...ян, довір...я, дит...ясла.
5.    Духм...яний, прислів...я, полум...я, зв...язковий, Р...ябко.

8.    Вкажіть, у якому рядку всі слова пишуться з ь.

1.    Прияз...нь, вічність, кіл...це, намороз..., Ткач...ов.
2.    Вмивают...ся, присяд...те, майбутнього, миш...як, стан...те.
3.    Кур...йоз, медал...йон, компаньйон, інтерв...ю, тон...ший.
4.    С.огодні, різ...бяр, брен...кіт, ател...є, нян...чити.
5.    Міс..кий, суспільство, т...мяний, сторін...ці, зачіс..ці.

9.    У якому рядку всі слова слід писати з апострофом?
1.    Поголів...я, безриб...я, горохВеЯний, В...язьма, п...ють.
2.    Торф...яний, без...язикий, пів...яблука, дит...ясла, пір...я.
3.    Об...ява, обеїзд, мор...як, черв...як, бур...як.
4.    Об...єкт, ін...єкція, св...ятковий, свеятослав, роз...яснити.
5.    Дзв…якнути, р...яст, арф...яр, сузір...я, подвір...я.

10.    Вкажіть рядок, у якому всі слова слід писати з ь.
1.    Брен...кіт, мід..., тесляр, т...мяний, ред...ці.
2.    НяНеЧити, знан..., дівчинон...ці, стан...те, рибал...ці.
3.    Дон...чин, різ...бяр, місяц..., сердец..., сон...ця.
4.    С.огодні, ган...ба, вос.мий, лял...чин, кул...ці.
5.    Порт...єра, павіл...йон, міл...ярд, на гіл...ці, черешен...ці.

11.    Виберіть рядок, у якому всі слова слід писати з ь.
1.    Пал...ці, рибал...ці, кіл...це, ручен...ка, батен...ко.
2.    Тіл...ки, кин...тє, їдален..., пісен..., бал...ці.
3.    Ган...ба, л...он, д...оготь, т...охкати, близ...ко.
4.    Донец...кий, полеський, кін..., Натал...чин, гал...ці.
5.    Тр...ома, дяд...ко, бат...ко, робит...ся, смієш...ся.

12.    Вкажіть, у якому рядку всі слова пишуться з апострофом.
1.    Кар...єра, комп...ютер, б...юро, б...джет, куп...юра.
2.    Бар...єр, прем...єр, п...єса, інтерв...ю, п...юре.
3.    Інтер...єр, грав...юра, б...юрократизм, кур...єр, п...єдестал.
4.    Ф...юзеляж, Монтеск...є, об...єкт, прем...єра, кап...юшон.
5.    Об...єктив, ар...єргард, ін...єкція, кар...єризм, краков...як.
 3.Перепишіть текст, вставте пропущені букви, зробіть повний синтаксичний розбір 6 та 7 речень. Не забудьте надписати частини мови над словами та записати характеристику речень.
 Сфотографуйте виконані завдання та перешліть мені на електронну пошту.



14.05.2020 

Тема: Дієслово і його особливі форми. Правопис прислівників
І. Запишіть слова в дві колонки: 1) у які вставили м’який знак; 2) у які не треба вставляти м’який знак.
Кавказ..кий, тюр..ма, астрахан..ський, різ..бяр, арал..ський, камін..чик, ремін..чик, щіл..ний, емул..сія, мален..кий, електропаял..ник, астрахан..ці, щонаймен..ший, нян..чити, економіч..ний, шахтарс..кий, емал..ований.
Ключ. З перших букв прочитаєте крилатий вислів.

ІІ. Від поданих іменників утворити присвійні прикметники.

Наталка, ласунка, кицька, донька, вчителька, галка, Галька.

ІІІ.Повтори с.115, зразок розбору речення
Вам допоможуть розібрати у складних реченнях з різними видами зв'язку
 наступні ілюстраці 

Опрацювати параграф 33.
Стор. 118, впр. 4
стор.119 вправа із будиночком


13.05.2020 

Складне речення з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку. Розділові знаки між простими реченнями у складному з різними видами зв’язку
У складних реченнях, що мають по декілька простих, можуть бути різні види зв'язку - сурядний та підрядний, сполучниковий і безсполучниковий.

Отже, складними синтаксичними конструкціями називаються багатокомпонентні (більше 2- х частин) речення з різними типами зв'язку між його частинами - сполучниковим та безсполучниковим. Серед складних синтаксичних конструкцій виділяють такі багатокомпонентні речення: складні речення із сурядним та підрядним зв'язком; складні речення із сурядним і безсполучниковим зв'язком; складні речення із підрядним та безсполучниковим зв'язком; складні речення із сурядним, підрядним та безсполучниковим зв'язком.
Складні речення, в яких поєднуються різні види сполучникового (сурядного та підрядного) та безсполучникового зв'язку, називають ще й реченнями мішаного типу. Вони можуть бути різних комбінацій (поєднань) і поєднувати різну кількість компонентів.
ЗАВДАННЯ
Записати речення та розставити розділові знаки. Підкреслити головні та другорядні члени речення. Визначити тип зв'язку у складному реченні.
Скрізь по обидва боки Раставиці на покаті стеляться чудові городи жовтіють тисячі соняшників що ніби поспинались та заглядають поверх бадилля кукурудзи на річку там набігли на річку високі коноплі і залили берег своїм гострим важким духом(І. Нечуй - Левицький).
  1. Скрізь по обидва боки Раставиці на покаті стеляться чудові городи,
  2. жовтіють тисячі соняшників,
  3. що ніби поспинались та заглядають поверх бадилля кукурудзи на річку:
  4. там набігли на річку високі коноплі і залили берег своїм гострим важким духом
(І. Нечуй - Левицький).
(Відповідь. Отже, це складне речення, бо складається із 4 - х простих, де між 1 - 2 реченнями безсполучниковий зв'язок; між 2 - 3 реченнями сполучниковий [підрядний] зв'язок; між 3 - 4 реченнями безсполучниковий зв'язок)
Їх структуру ми проілюструємо такою схемою:
[ ], [ ], ( що ) : [ ].
Отже, в цьому складному реченні є зв'язок безсполучниковий однорідний (або однотипний), підрядний та безсполучниковий неоднорідний (або різнотипний).
Батько хай їде орать його коні знають а я піду гулять мене гості чекають (Нар. творчість).
  1. Батько хай їде орать -
  2. його коні знають
  3. а я піду гулять-
  4. мене гості чекають
(Нар. творчість).
(Відповідь. Отже, це складне речення, бо складається із 4 - х простих, де між 1 - 2 реченнями безсполучниковий зв'язок; між 2 - 3 реченнями сполучниковий [сурядний] зв'язок; між 3 - 4 реченнями безсполучниковий зв'язок)
Їх структуру ми проілюструємо такою схемою:
[ ] - [ ], а [ ] - [ ].
Отже, в цьому складному реченні є зв'язок сурядний з безсполучниковим неоднорідним (або неоднотипним).
Нумо практикувати!!!
Записати речення, розставити розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір складного речення та записати  схему.
Довго слухав того вечора Валерій Іванович сповідь архітектора і боляче було чути як раз у раз зривається в стражданні голос цієї мужньої людини (О. Гончар).

ПОДУМАЙТЕ ТА ДАЙТЕ ВІДПОВІДЬ

  1. Які бувають типи багатокомпонентних складних речень? (Складне речення із сурядним та підрядним зв'язком; складне речення із сурядним і безсполучниковим зв'язком; складне речення із підрядним та безсполучниковим зв'язком; складне речення із сурядним, підрядним та безсполучниковим зв'язком).
  2. Які види зв'язку бувають у цих реченнях? (Сполучниковий [сурядний і підрядний] та безсполучниковий)
  3. Які розділові знаки вживаються у реченнях з різним видами зв'язку? (У багатокомпонентних реченнях уживаються такі ж розділові знаки, як і в сполучникових та безсполучникових складних реченнях. Найчастіше в таких реченнях ставиться кома).
  4. У яких випадках не ставиться кома між частинами складного речення з сурядним та підрядним зв'язком? (Між двома частинами складного речення, поєднаними єднальним сполучником, що мають спільне підрядне речення. Між двома частинами складного речення, поєднаними підрядним зв'язком та єднальним або розділовим сполучником, що мають спільну головну частину).
  5. Які складні речення вважаються синонімічними? (Сполучникові складні речення (складносурядні, складнопідрядні) і безсполучникові складні речення часто бувають синонімічним. Створюється можливість заміни одних речень іншими: сполучникових на безсполучникові і навпаки).



        
Не забудь надіслати мені фото твоєї роботи. 
Бажано у вордовському документі.

Немає коментарів:

Дописати коментар